Találd meg a neked való Insta profiltípust

Az Instagramon három profiltípus közül választhatsz: személyes, üzleti és tartalomkészítői. Az alábbiakban összeszedtem, melyikről mit érdemes tudni, és a bejegyzés végén találsz néhány kérdést is, ami segíthet dönteni, melyiket válaszd magadnak.

A személyes profil

Az Instagram történelmében ez az alap fióktípus. Amennyiben regisztrálsz az Instára, alapbeállításként ezt a profilt fogod megkapni.

 

Főbb jellemzői:

  • Lehet nyilvános vagy privát (Privát személyes profil esetében a megosztott tartalmakat csak a követők látják, és az új követőknek engedélyt kell kérniük a követéshez, amit a profil tulaja adhat vagy tagadhat meg.)
  • Hozzáférést ad minden alap funkcióhoz:
    • posztolás a képfolyamba
    • Sztorizás
    • IGTV
    • élő adások
  • Egyszerre több Facebook oldallal és/vagy profillal is össze lehet kapcsolni
  • Amennyiben a profil nyilvános, kérhető rá ellenőrzés (vertified account)
  • Nem tartozik hozzá elemzés, statisztika
  • Nem lehet bevételszerzésre használni
  • Nem lehet kapcsolattartási adatokat megadni

Kinek ajánlott?

Ahogy a neve is mutatja, ezt a fióktípust kifejezetten a személyes használatra találták ki: amennyiben nincsenek az adott profiltípussal üzleti terveid, csupán a barátaiddal, családoddal szeretéd a kapcsolatot tartani, tartalmakat megosztani, akkor ez a profiltípus tökéletes lehet számodra.

Az üzleti fiók

Amikor az Instagram egyre nagyobb szerepet kezdett betölteni a vállalkozások életében, megjelent az igény pl. a statisztikai adatokra, illetve a kapcsolattartási adatok feltüntetésére. Ennek az igénynek a megjelenését az Instagramnál is érzékelték, és megoldásként bevezették az üzleti fióktípust, melyet azóta is folyamatosan fejlesztenek, és időről időre új funkciókkal látnak el.

A főbb jellemzői:

  • Csak nyilvános módon használható (nem állítható privátra)
  • Hozzáférést ad minden alap funkcióhoz:
    • Posztolás a képfolyamba
    • Sztorizás
    • IGTV
    • Élő adások
  • Vállalkozás-specifikus statisztikákat ad a fiókra és a teljesítményére vonatkozóan (a tartalommal, az aktivitással és a profil jellemzőivel kapcsolatban)
  • Lehet hirdetést indítani vele
  • Megadhatóak a vállalkozásra vonatkozó információk és kapcsolattartási adatok
  • A profilhoz kiválasztható üzleti kategória
  • Összekapcsolható az Instagram Vásárlás funkcióval (ez lehetőséget ad termékek címkézésére a tartalmakon, és megkönnyíti a vásárlási folyamatot az ügyfelek számára)
  • Elérhető a gyors válaszok funkció
  • A direkt üzeneteket különböző szempontok szerint lehet szűrni, ezzel is gyorsítva a válaszadást
  • Lehetőséget ad a szponzorált tartalmak megvalósítására, és az ehhez kapcsolódó javadalmazás kezelésére
  • Kérhető rá ellenőrzés
  • 10000 követő vagy ellenőrzött profil esetében linkelési lehetőség a Sztorikban
  • Hozzáférés a Creator Studióhoz asztali gépen
  • Hozzáférés a szponzorált tartalmak eszköztárhoz
  • Egyszerre egy Facebook oldalhoz lehet hozzákapcsolni

Kinek ajánlott?

Ahogy a fióktípus neve is mutatja, leginkább a termékkel és/vagy szolgáltatással rendelkező vállalkozások számára megfelelő. Szintén fontos lehet, hogy ha pl. időzíteni szeretnéd a tartalmaidat, akkor a legtöbb erre megfelelő alkalmazás csak az üzleti profilokhoz tud hozzákapcsolódni (ennek technikai oka van). Hirdetést indítani is csak ezzel a fióktípussal lehet.

A tartalomkészítői profil

Ez a legfiatalabb fióktípus az Instagramon. Megjelenését nagyban befolyásolta az influencerek és tartalomkészítők (pl. bloggerek) befolyásának növekedése az Insta világban, ezért számukra kifejlesztettek egy a tudásában a személyes az üzleti profilok között lévő profiltípust.

A főbb jellemzői:

  • Csak nyilvános módon használható (nem állítható privátra)
  • Hozzáférést ad minden alap funkcióhoz:
    • Posztolás a képfolyamba
    • Sztorizás
    • IGTV
    • Élő adások
  • Tartalomkészítő-specifikus statisztikákat ad a fiókra és a teljesítményére vonatkozóan (a tartalommal, az aktivitással és a profil jellemzőivel kapcsolatban)
  • A profilhoz kiválasztható tartalomkészítői kategória
  • Elérhető a gyors válaszok funkció
  • A direkt üzeneteket különböző szempontok szerint lehet szűrni, ezzel is gyorsítva a válaszadást
  • Lehetőséget ad a szponzorált tartalmak megvalósítására, és az ehhez kapcsolódó javadalmazás kezelésére
  • Szponzorált együttműködések esetén használható a tartalmakon termékmegjelölés, illetve az együttműködő brandek hirdetést indíthatnak a tartalomkészítői profil tartalmaival
  • Kérhető rá ellenőrzés
  • 10000 követő vagy ellenőrzött profil esetében linkelési lehetőség a Sztorikban
  • Hozzáférés a Creator Studióhoz asztali gépen
  • Hozzáférés a szponzorált tartalmak eszköztárhoz
  • Egyszerre egy Facebook oldalhoz lehet hozzákapcsolni

Kinek ajánlott?

Elsősorban influencereknek, hírességeknek, és tartalomkészítőknek ajánlott, akik nem feltétlenül a saját terméküket/szolgáltatásukat értékesítik, de például jövedelemhez juthatnak együtműködéseken, szponzorációkon keresztül.

Mi a különbség az üzleti és a tartalomkészítői fiók között?

Gondolom, a felsorolás olvasásakor feltűnt, hogy a tartalomkészítői fiók nem sokban különbözik az üzleti fióktól.

A különbségek nem látványosak, inkább az egyes funkciók arányaiban jelentkeznek, és míg eleinte meghatározó eltérések voltak a két profiltípus között, mostanra sokat közeledtek egymáshoz.

Ettől függetlenül összeszedtem a főbb eltéréseket:

  • Profil kategóriák: a két fióktípus más profilkategóriákkal dolgozik, ezzel is segítve a felhasználókat, hogy könnyebben beazonosíthassák a profilok jellegét
  • Tartalmak időzítése: a külső alkalmazások (pl. Later, Planoly, Hootsuite stb), melyek alkalmasak a tartalmak rendszerezésére és előre tervezésére, az automatikus posztolás lehetőségét csak az üzleti fióknál tudják megvalósítani az Instagram beállításai miatt
  • Kapcsolattartási adatok: mindkét profil lehetőséget ad az email cím és a telefonszám megadására, de csak az üzleti fióknál lehet fizikai helyet/székhelyet is beállítani.
  • Cselekvésösztönző gomb: Magyarországon ennek a használata nem elterjedt, mivel leginkább külföldi oldalakkal lehet összekötni, de míg az üzleti profilnál megadható ételrendelés, helyszín/szállás foglalás, illetve időpont foglalás, addig a tartalomkészítői fióknál az ételrendelés opció nem elérhető.

Válaszd a neked megfelelőt

Az alábbi kérdések segítségedre lesznek, hogy könnyebben tudj a fióktípusok közül választani:

  • Fontos számodra, hogy privát módon oszthass meg tartalmakat? Ha igen, válaszd a személyes fióktípust.
  • Fontosak számodra a statisztikák? Akkor az üzleti vagy a tartalomkészítői profil a neked való.
  • Külső alkalmazás segítségével időzítenéd a tartalmaidat? Akkor válaszd az üzleti profilt.
  • Saját terméket vagy szolgáltatást értékesítesz? Használd ki az üzleti profil lehetőségeit.
  • Fizikai helyként vagy jelen az Instán? Az üzleti profil segít, hogy könnyebben odataláljanak hozzád.
Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

Ha tetszett, kérlek, oszd meg másokkal is

Share on facebook
Oszd meg Facebookon!
Share on pinterest
Mentsd el Pinterestre!
Share on linkedin
Oszd meg Linkdinen!
Share on email
Küldd el emailben!
József Nikolett

József Nikolett

Instagram stratégia tanácsadó

Hozzászólások