Az Instagram egy nagyon erős marketing eszköz. Amellett, hogy elérheted az ideális vásárlóidat, erősítheted a brandedet, építhetsz személyes márkát, és akár közvetlenül el is adhatsz, számtalan módon kutathatod a piacodat is.
Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttem Neked az Instagramnak 5 olyan funkcióját, illetve részét, ami alkalmas arra, hogy számodra hasznos információkat szerezz.
A piackutatás fogalma
A piackutatás egy olyan közgazdaságtani vizsgálat, amely egy-egy konkrét üzleti cél érdekében végez adatgyűjtést, illetve elemzést. A leggyakoribb említési esete, amikor konkrét termék vagy termékcsoport értékesítési lehetőségeiről, a piacának változásáról, reklámjairól, fogyasztóinak magatartásáról szól.
Vagyis a piackutatás részei:
- a cél: amiért végezzük az információszerzést
- az adatgyűjtés: ez az, amibe az Instagram tud segíteni, mivel felületeket és eszközöket biztosít hozzá
- elemzés: attól függően, hogy hogyan történik az adatgyűjtés, akár magát az adatok kiértékelését is segítheti az Instagram
Most, hogy a fogalmakat meghatároztuk, lássuk az eszközöket.

Sztorik
Az egyik leggyorsabban és legegyszerűbben bevethető eszköz piackutatásra a Sztorik.
Az interaktív Sztori matricák kiválóan alkalmasak arra, hogy kikérd a követőid véleményét akár egy meglévő, akár egy jövőbeni termékeddel vagy szolgáltatásoddal kapcsolatban.
A szavazás matrica segítségével azonnali visszajelzést kaphatsz, és akár egész Sztori-sorozaton is végigvezetheted a követőidet, mintha egy kérdőívet töltenének ki.
Néhány példa, ahogy a szavazás matricát használhatod:
- megszavaztathatod, hogy milyen terméked jelenjen meg előbb
- milyen legyen az ebook borítója
- milyen témát dolgozz fel előbb posztként
- milyen tartalmat fogyaszt szívesebben a közösséged (pl a videók kapcsán rákérdezhetsz, hogy látnának-e szívesen több videót)
A kérdés matricával szöveges visszajelzéseket kérhetsz, vagy biztosíthatod a kérdezési lehetőséget.
Az emoji csúszka kiválóan alkalmas a “mennyire…?/hogyan…?” típusú kérdések megválaszoltatására.
A kvíz matricával pedig letesztelheted, mennyire ismerik a követőid a brandedet/téged, a válaszokból pedig leszűrheted, mennyire egyértelmű a kommunikációd.
Közeli ismerősök funkció
Nem sokat beszélnek erről a funkcióról Instagram körökben, pedig bőven van benne potenciál. (Ha még az Insta Közeli ismerősök lehetőségével, ebben a posztban írtam róla bővebben.) Például piackutatás szempontjából. Mindaz, amit megtehetsz a Sztorikban, itt is elérhető, de csupán csak egy kiválasztott csoportnak.
Kik lehetnek benne a csoportban?
- korábbi vásárlók
- jelenlegi ügyfelek
- de akár tesztelőket is gyűjthetsz a Közeli barát funkcióval…
Mivel ők válogatott emberek, ezért nagyon célzottan kaphatsz fejlesztési ötletek és visszajelzéseket.
Ennek a funkciónak ugyanakkor hátránya, hogy egyszerre csak egy Közeli ismerősök csoportod lehet, vagyis minden egyes alkalommal, amikor ezt a funkciót szeretnéd használni, manuálisan kell beállítanod a tagokat.
DM-ek
Az információgyűjtés másik erős eszköze a közvetlen üzenetváltás a vásárlóiddal/követőiddel/ideális ügyfeleiddel. A velük való beszélgetés során olyan értékes információkhoz, ötletekhez és visszajelzésekhez juthatsz, amit a Sztorik egyirányú kommunikációja nem tesz lehetővé.
Néhány ötlet, ahogyan használhatod:
- gyűjtheted a vásárlói véleményeket és kérdéseket
- te is kérdezhetsz
- ajánlásokat kérhetsz
- ötleteket kaphatsz pl. fejlesztésekhez
És igen, nem kell megvárnod, amíg téged keresnek meg. Amennyiben odafigyelsz a közösségedre, időről időre te is jelentkezhetsz náluk, akár bizonyos idő után olyan kérdéssel is, hogy mennyire elégedettek a nálad vásárolt termékkel… Vagy akár abban is kérhetsz segítséget, hogy releváns, friss tartalmat tudj készíteni a jelenlegi problémáikra reflektálva.
Versenytársak
Milyen gyakran látogatsz el a hasonló ideális ügyféllel rendelkező versenytársaid Insta profiljára? Időnként érdemes rászánni egy-másfél órát arra, hogy végigpörgeted a posztjaikat, és megnézed az alattuk lévő kommenteket.
- miket kérdeznek a követőik
- milyen visszajelzéseket adnak
- milyen kéréseket fogalmaznak meg
Még ha nem is tökéletesen egyezik a célcsoportotok, nagyon hasznos információkat szerezhetsz így a piaci igényekről.
Hashtagek
A versenytársakhoz hasonlóan rendszeresítheted a hashtagek alatti tartalmak vizsgálatát is.
Egy-két releváns hashtag vizsgálata szintén
- összekapcsolhat a célcsoportod problémáival
- segíthet a trendek monitorozásában
- vagy akár az ügyfél visszajelzések gyűjtésében (amennyiben a te brand hashtagedet használják)
Mire figyelj, ha piacot kutatsz az Instagramon?
Amennyiben a fentiek meghozták a kedved a piackutatáshoz, ezekre figyelj oda:
- Határozd meg a célodat, és írd le!
- A célod függvényében válaszd ki a megfelelő eszközöket.
- Legyen egy terved, hogyan akarod végrehajtani az adatgyűjtést.
- Az összegyűjtött információkat elemezd ki.
Ha pedig több gyakorlati példára is kíváncsi vagy, lépj be az Instagram Stratégia a Gyakorlatban Facebook csoportba, és nézd meg ezt a videót: