5 eszköz az Instán belül, amivel piackutatást végezhetsz

Az Instagram egy nagyon erős marketing eszköz. Amellett, hogy elérheted az ideális vásárlóidat, erősítheted a brandedet, építhetsz személyes márkát, és akár közvetlenül el is adhatsz, számtalan módon kutathatod a piacodat is.

Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttem Neked az Instagramnak 5 olyan funkcióját, illetve részét, ami alkalmas arra, hogy számodra hasznos információkat szerezz.

A piackutatás fogalma

A piackutatás egy olyan közgazdaságtani vizsgálat, amely egy-egy konkrét üzleti cél érdekében végez adatgyűjtést, illetve elemzést. A leggyakoribb említési esete, amikor konkrét termék vagy termékcsoport értékesítési lehetőségeiről, a piacának változásáról, reklámjairól, fogyasztóinak magatartásáról szól.

Wikipédia

Vagyis a piackutatás részei:

  • a cél: amiért végezzük az információszerzést
  • az adatgyűjtés: ez az, amibe az Instagram tud segíteni, mivel felületeket és eszközöket biztosít hozzá
  • elemzés: attól függően, hogy hogyan történik az adatgyűjtés, akár magát az adatok kiértékelését is segítheti az Instagram

Most, hogy a fogalmakat meghatároztuk, lássuk az eszközöket.

Sztorik

Az egyik leggyorsabban és legegyszerűbben bevethető eszköz piackutatásra a Sztorik.

Az interaktív Sztori matricák kiválóan alkalmasak arra, hogy kikérd a követőid véleményét akár egy meglévő, akár egy jövőbeni termékeddel vagy szolgáltatásoddal kapcsolatban.

A szavazás matrica segítségével azonnali visszajelzést kaphatsz, és akár egész Sztori-sorozaton is végigvezetheted a követőidet, mintha egy kérdőívet töltenének ki.

Néhány példa, ahogy a szavazás matricát használhatod:

  • megszavaztathatod, hogy milyen terméked jelenjen meg előbb
  • milyen legyen az ebook borítója
  • milyen témát dolgozz fel előbb posztként
  • milyen tartalmat fogyaszt szívesebben a közösséged (pl a videók kapcsán rákérdezhetsz, hogy látnának-e szívesen több videót)

A kérdés matricával szöveges visszajelzéseket kérhetsz, vagy biztosíthatod a kérdezési lehetőséget.

Az emoji csúszka kiválóan alkalmas a “mennyire…?/hogyan…?” típusú kérdések megválaszoltatására.

A kvíz matricával pedig letesztelheted, mennyire ismerik a követőid a brandedet/téged, a válaszokból pedig leszűrheted, mennyire egyértelmű a kommunikációd.

Közeli ismerősök funkció

Nem sokat beszélnek erről a funkcióról Instagram körökben, pedig bőven van benne potenciál. (Ha még az Insta Közeli ismerősök lehetőségével, ebben a posztban írtam róla bővebben.) Például piackutatás szempontjából. Mindaz, amit megtehetsz a Sztorikban, itt is elérhető, de csupán csak egy kiválasztott csoportnak.

Kik lehetnek benne a csoportban?

  • korábbi vásárlók
  • jelenlegi ügyfelek
  • de akár tesztelőket is gyűjthetsz a Közeli barát funkcióval…

Mivel ők válogatott emberek, ezért nagyon célzottan kaphatsz fejlesztési ötletek és visszajelzéseket.

Ennek a funkciónak ugyanakkor hátránya, hogy egyszerre csak egy Közeli ismerősök csoportod lehet, vagyis minden egyes alkalommal, amikor ezt a funkciót szeretnéd használni, manuálisan kell beállítanod a tagokat.

DM-ek

Az információgyűjtés másik erős eszköze a közvetlen üzenetváltás a vásárlóiddal/követőiddel/ideális ügyfeleiddel. A velük való beszélgetés során olyan értékes információkhoz, ötletekhez és visszajelzésekhez juthatsz, amit a Sztorik egyirányú kommunikációja nem tesz lehetővé.

Néhány ötlet, ahogyan használhatod:

  • gyűjtheted a vásárlói véleményeket és kérdéseket
  • te is kérdezhetsz
  • ajánlásokat kérhetsz
  • ötleteket kaphatsz pl. fejlesztésekhez

És igen, nem kell megvárnod, amíg téged keresnek meg. Amennyiben odafigyelsz a közösségedre, időről időre te is jelentkezhetsz náluk, akár bizonyos idő után olyan kérdéssel is, hogy mennyire elégedettek a nálad vásárolt termékkel… Vagy akár abban is kérhetsz segítséget, hogy releváns, friss tartalmat tudj készíteni a jelenlegi problémáikra reflektálva.

Versenytársak

Milyen gyakran látogatsz el a hasonló ideális ügyféllel rendelkező versenytársaid Insta profiljára? Időnként érdemes rászánni egy-másfél órát arra, hogy végigpörgeted a posztjaikat, és megnézed az alattuk lévő kommenteket.

  • miket kérdeznek a követőik
  • milyen visszajelzéseket adnak
  • milyen kéréseket fogalmaznak meg

Még ha nem is tökéletesen egyezik a célcsoportotok, nagyon hasznos információkat szerezhetsz így a piaci igényekről.

Hashtagek

A versenytársakhoz hasonlóan rendszeresítheted a hashtagek alatti tartalmak vizsgálatát is.

Egy-két releváns hashtag vizsgálata szintén

  • összekapcsolhat a célcsoportod problémáival
  • segíthet a trendek monitorozásában
  • vagy akár az ügyfél visszajelzések gyűjtésében (amennyiben a te brand hashtagedet használják)

Mire figyelj, ha piacot kutatsz az Instagramon?

Amennyiben a fentiek meghozták a kedved a piackutatáshoz, ezekre figyelj oda:

  1. Határozd meg a célodat, és írd le!
  2. A célod függvényében válaszd ki a megfelelő eszközöket.
  3. Legyen egy terved, hogyan akarod végrehajtani az adatgyűjtést.
  4. Az összegyűjtött információkat elemezd ki.

Ha pedig több gyakorlati példára is kíváncsi vagy, lépj be az Instagram Stratégia a Gyakorlatban Facebook csoportba, és nézd meg ezt a videót:

Piackutatás az Instagramon

Photo by GREG KANTRA on Unsplash

Ha tetszett, kérlek, oszd meg másokkal is

Share on facebook
Oszd meg Facebookon!
Share on pinterest
Mentsd el Pinterestre!
Share on linkedin
Oszd meg Linkdinen!
Share on email
Küldd el emailben!
József Nikolett

József Nikolett

Instagram stratégia tanácsadó

Hozzászólások