Találd meg a neked való Insta profiltípust

Az Instagramon három profiltípus közül választhatsz: személyes, üzleti és tartalomkészítői. Az alábbiakban összeszedtem, melyikről mit érdemes tudni, és a bejegyzés végén találsz néhány kérdést is, ami segíthet dönteni, melyiket válaszd magadnak.

A személyes profil

Az Instagram történelmében ez az alap fióktípus. Amennyiben regisztrálsz az Instára, alapbeállításként ezt a profilt fogod megkapni.

 

Főbb jellemzői:

  • Lehet nyilvános vagy privát (Privát személyes profil esetében a megosztott tartalmakat csak a követők látják, és az új követőknek engedélyt kell kérniük a követéshez, amit a profil tulaja adhat vagy tagadhat meg.)
  • Hozzáférést ad minden alap funkcióhoz:
    • posztolás a képfolyamba
    • Sztorizás
    • IGTV
    • élő adások
  • Egyszerre több Facebook oldallal és/vagy profillal is össze lehet kapcsolni
  • Amennyiben a profil nyilvános, kérhető rá ellenőrzés (vertified account)
  • Nem tartozik hozzá elemzés, statisztika
  • Nem lehet bevételszerzésre használni
  • Nem lehet kapcsolattartási adatokat megadni

Kinek ajánlott?

Ahogy a neve is mutatja, ezt a fióktípust kifejezetten a személyes használatra találták ki: amennyiben nincsenek az adott profiltípussal üzleti terveid, csupán a barátaiddal, családoddal szeretéd a kapcsolatot tartani, tartalmakat megosztani, akkor ez a profiltípus tökéletes lehet számodra.

Az üzleti fiók

Amikor az Instagram egyre nagyobb szerepet kezdett betölteni a vállalkozások életében, megjelent az igény pl. a statisztikai adatokra, illetve a kapcsolattartási adatok feltüntetésére. Ennek az igénynek a megjelenését az Instagramnál is érzékelték, és megoldásként bevezették az üzleti fióktípust, melyet azóta is folyamatosan fejlesztenek, és időről időre új funkciókkal látnak el.

A főbb jellemzői:

  • Csak nyilvános módon használható (nem állítható privátra)
  • Hozzáférést ad minden alap funkcióhoz:
    • Posztolás a képfolyamba
    • Sztorizás
    • IGTV
    • Élő adások
  • Vállalkozás-specifikus statisztikákat ad a fiókra és a teljesítményére vonatkozóan (a tartalommal, az aktivitással és a profil jellemzőivel kapcsolatban)
  • Lehet hirdetést indítani vele
  • Megadhatóak a vállalkozásra vonatkozó információk és kapcsolattartási adatok
  • A profilhoz kiválasztható üzleti kategória
  • Összekapcsolható az Instagram Vásárlás funkcióval (ez lehetőséget ad termékek címkézésére a tartalmakon, és megkönnyíti a vásárlási folyamatot az ügyfelek számára)
  • Elérhető a gyors válaszok funkció
  • A direkt üzeneteket különböző szempontok szerint lehet szűrni, ezzel is gyorsítva a válaszadást
  • Lehetőséget ad a szponzorált tartalmak megvalósítására, és az ehhez kapcsolódó javadalmazás kezelésére
  • Kérhető rá ellenőrzés
  • 10000 követő vagy ellenőrzött profil esetében linkelési lehetőség a Sztorikban
  • Hozzáférés a Creator Studióhoz asztali gépen
  • Hozzáférés a szponzorált tartalmak eszköztárhoz
  • Egyszerre egy Facebook oldalhoz lehet hozzákapcsolni

Kinek ajánlott?

Ahogy a fióktípus neve is mutatja, leginkább a termékkel és/vagy szolgáltatással rendelkező vállalkozások számára megfelelő. Szintén fontos lehet, hogy ha pl. időzíteni szeretnéd a tartalmaidat, akkor a legtöbb erre megfelelő alkalmazás csak az üzleti profilokhoz tud hozzákapcsolódni (ennek technikai oka van). Hirdetést indítani is csak ezzel a fióktípussal lehet.

A tartalomkészítői profil

Ez a legfiatalabb fióktípus az Instagramon. Megjelenését nagyban befolyásolta az influencerek és tartalomkészítők (pl. bloggerek) befolyásának növekedése az Insta világban, ezért számukra kifejlesztettek egy a tudásában a személyes az üzleti profilok között lévő profiltípust.

A főbb jellemzői:

  • Csak nyilvános módon használható (nem állítható privátra)
  • Hozzáférést ad minden alap funkcióhoz:
    • Posztolás a képfolyamba
    • Sztorizás
    • IGTV
    • Élő adások
  • Tartalomkészítő-specifikus statisztikákat ad a fiókra és a teljesítményére vonatkozóan (a tartalommal, az aktivitással és a profil jellemzőivel kapcsolatban)
  • A profilhoz kiválasztható tartalomkészítői kategória
  • Elérhető a gyors válaszok funkció
  • A direkt üzeneteket különböző szempontok szerint lehet szűrni, ezzel is gyorsítva a válaszadást
  • Lehetőséget ad a szponzorált tartalmak megvalósítására, és az ehhez kapcsolódó javadalmazás kezelésére
  • Szponzorált együttműködések esetén használható a tartalmakon termékmegjelölés, illetve az együttműködő brandek hirdetést indíthatnak a tartalomkészítői profil tartalmaival
  • Kérhető rá ellenőrzés
  • 10000 követő vagy ellenőrzött profil esetében linkelési lehetőség a Sztorikban
  • Hozzáférés a Creator Studióhoz asztali gépen
  • Hozzáférés a szponzorált tartalmak eszköztárhoz
  • Egyszerre egy Facebook oldalhoz lehet hozzákapcsolni

Kinek ajánlott?

Elsősorban influencereknek, hírességeknek, és tartalomkészítőknek ajánlott, akik nem feltétlenül a saját terméküket/szolgáltatásukat értékesítik, de például jövedelemhez juthatnak együtműködéseken, szponzorációkon keresztül.

Mi a különbség az üzleti és a tartalomkészítői fiók között?

Gondolom, a felsorolás olvasásakor feltűnt, hogy a tartalomkészítői fiók nem sokban különbözik az üzleti fióktól.

A különbségek nem látványosak, inkább az egyes funkciók arányaiban jelentkeznek, és míg eleinte meghatározó eltérések voltak a két profiltípus között, mostanra sokat közeledtek egymáshoz.

Ettől függetlenül összeszedtem a főbb eltéréseket:

  • Profil kategóriák: a két fióktípus más profilkategóriákkal dolgozik, ezzel is segítve a felhasználókat, hogy könnyebben beazonosíthassák a profilok jellegét
  • Tartalmak időzítése: a külső alkalmazások (pl. Later, Planoly, Hootsuite stb), melyek alkalmasak a tartalmak rendszerezésére és előre tervezésére, az automatikus posztolás lehetőségét csak az üzleti fióknál tudják megvalósítani az Instagram beállításai miatt
  • Kapcsolattartási adatok: mindkét profil lehetőséget ad az email cím és a telefonszám megadására, de csak az üzleti fióknál lehet fizikai helyet/székhelyet is beállítani.
  • Cselekvésösztönző gomb: Magyarországon ennek a használata nem elterjedt, mivel leginkább külföldi oldalakkal lehet összekötni, de míg az üzleti profilnál megadható ételrendelés, helyszín/szállás foglalás, illetve időpont foglalás, addig a tartalomkészítői fióknál az ételrendelés opció nem elérhető.

Válaszd a neked megfelelőt

Az alábbi kérdések segítségedre lesznek, hogy könnyebben tudj a fióktípusok közül választani:

  • Fontos számodra, hogy privát módon oszthass meg tartalmakat? Ha igen, válaszd a személyes fióktípust.
  • Fontosak számodra a statisztikák? Akkor az üzleti vagy a tartalomkészítői profil a neked való.
  • Külső alkalmazás segítségével időzítenéd a tartalmaidat? Akkor válaszd az üzleti profilt.
  • Saját terméket vagy szolgáltatást értékesítesz? Használd ki az üzleti profil lehetőségeit.
  • Fizikai helyként vagy jelen az Instán? Az üzleti profil segít, hogy könnyebben odataláljanak hozzád.
Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *