Az Instagramon három profiltípus közül választhatsz: személyes, üzleti és tartalomkészítői. Az alábbiakban összeszedtem, melyikről mit érdemes tudni, és a bejegyzés végén találsz néhány kérdést is, ami segíthet dönteni, melyiket válaszd magadnak.
A személyes profil
Az Instagram történelmében ez az alap fióktípus. Amennyiben regisztrálsz az Instára, alapbeállításként ezt a profilt fogod megkapni.
Főbb jellemzői:
- Lehet nyilvános vagy privát (Privát személyes profil esetében a megosztott tartalmakat csak a követők látják, és az új követőknek engedélyt kell kérniük a követéshez, amit a profil tulaja adhat vagy tagadhat meg.)
- Hozzáférést ad minden alap funkcióhoz:
- posztolás a képfolyamba
- Sztorizás
- IGTV
- élő adások
- Egyszerre több Facebook oldallal és/vagy profillal is össze lehet kapcsolni
- Amennyiben a profil nyilvános, kérhető rá ellenőrzés (vertified account)
- Nem tartozik hozzá elemzés, statisztika
- Nem lehet bevételszerzésre használni
- Nem lehet kapcsolattartási adatokat megadni
Kinek ajánlott?
Ahogy a neve is mutatja, ezt a fióktípust kifejezetten a személyes használatra találták ki: amennyiben nincsenek az adott profiltípussal üzleti terveid, csupán a barátaiddal, családoddal szeretéd a kapcsolatot tartani, tartalmakat megosztani, akkor ez a profiltípus tökéletes lehet számodra.
Az üzleti fiók
Amikor az Instagram egyre nagyobb szerepet kezdett betölteni a vállalkozások életében, megjelent az igény pl. a statisztikai adatokra, illetve a kapcsolattartási adatok feltüntetésére. Ennek az igénynek a megjelenését az Instagramnál is érzékelték, és megoldásként bevezették az üzleti fióktípust, melyet azóta is folyamatosan fejlesztenek, és időről időre új funkciókkal látnak el.
A főbb jellemzői:
- Csak nyilvános módon használható (nem állítható privátra)
- Hozzáférést ad minden alap funkcióhoz:
- Posztolás a képfolyamba
- Sztorizás
- IGTV
- Élő adások
- Vállalkozás-specifikus statisztikákat ad a fiókra és a teljesítményére vonatkozóan (a tartalommal, az aktivitással és a profil jellemzőivel kapcsolatban)
- Lehet hirdetést indítani vele
- Megadhatóak a vállalkozásra vonatkozó információk és kapcsolattartási adatok
- A profilhoz kiválasztható üzleti kategória
- Összekapcsolható az Instagram Vásárlás funkcióval (ez lehetőséget ad termékek címkézésére a tartalmakon, és megkönnyíti a vásárlási folyamatot az ügyfelek számára)
- Elérhető a gyors válaszok funkció
- A direkt üzeneteket különböző szempontok szerint lehet szűrni, ezzel is gyorsítva a válaszadást
- Lehetőséget ad a szponzorált tartalmak megvalósítására, és az ehhez kapcsolódó javadalmazás kezelésére
- Kérhető rá ellenőrzés
- 10000 követő vagy ellenőrzött profil esetében linkelési lehetőség a Sztorikban
- Hozzáférés a Creator Studióhoz asztali gépen
- Hozzáférés a szponzorált tartalmak eszköztárhoz
- Egyszerre egy Facebook oldalhoz lehet hozzákapcsolni
Kinek ajánlott?
Ahogy a fióktípus neve is mutatja, leginkább a termékkel és/vagy szolgáltatással rendelkező vállalkozások számára megfelelő. Szintén fontos lehet, hogy ha pl. időzíteni szeretnéd a tartalmaidat, akkor a legtöbb erre megfelelő alkalmazás csak az üzleti profilokhoz tud hozzákapcsolódni (ennek technikai oka van). Hirdetést indítani is csak ezzel a fióktípussal lehet.
A tartalomkészítői profil
Ez a legfiatalabb fióktípus az Instagramon. Megjelenését nagyban befolyásolta az influencerek és tartalomkészítők (pl. bloggerek) befolyásának növekedése az Insta világban, ezért számukra kifejlesztettek egy a tudásában a személyes az üzleti profilok között lévő profiltípust.
A főbb jellemzői:
- Csak nyilvános módon használható (nem állítható privátra)
- Hozzáférést ad minden alap funkcióhoz:
- Posztolás a képfolyamba
- Sztorizás
- IGTV
- Élő adások
- Tartalomkészítő-specifikus statisztikákat ad a fiókra és a teljesítményére vonatkozóan (a tartalommal, az aktivitással és a profil jellemzőivel kapcsolatban)
- A profilhoz kiválasztható tartalomkészítői kategória
- Elérhető a gyors válaszok funkció
- A direkt üzeneteket különböző szempontok szerint lehet szűrni, ezzel is gyorsítva a válaszadást
- Lehetőséget ad a szponzorált tartalmak megvalósítására, és az ehhez kapcsolódó javadalmazás kezelésére
- Szponzorált együttműködések esetén használható a tartalmakon termékmegjelölés, illetve az együttműködő brandek hirdetést indíthatnak a tartalomkészítői profil tartalmaival
- Kérhető rá ellenőrzés
- 10000 követő vagy ellenőrzött profil esetében linkelési lehetőség a Sztorikban
- Hozzáférés a Creator Studióhoz asztali gépen
- Hozzáférés a szponzorált tartalmak eszköztárhoz
- Egyszerre egy Facebook oldalhoz lehet hozzákapcsolni
Kinek ajánlott?
Elsősorban influencereknek, hírességeknek, és tartalomkészítőknek ajánlott, akik nem feltétlenül a saját terméküket/szolgáltatásukat értékesítik, de például jövedelemhez juthatnak együtműködéseken, szponzorációkon keresztül.
Mi a különbség az üzleti és a tartalomkészítői fiók között?
Gondolom, a felsorolás olvasásakor feltűnt, hogy a tartalomkészítői fiók nem sokban különbözik az üzleti fióktól.
A különbségek nem látványosak, inkább az egyes funkciók arányaiban jelentkeznek, és míg eleinte meghatározó eltérések voltak a két profiltípus között, mostanra sokat közeledtek egymáshoz.
Ettől függetlenül összeszedtem a főbb eltéréseket:
- Profil kategóriák: a két fióktípus más profilkategóriákkal dolgozik, ezzel is segítve a felhasználókat, hogy könnyebben beazonosíthassák a profilok jellegét
- Tartalmak időzítése: a külső alkalmazások (pl. Later, Planoly, Hootsuite stb), melyek alkalmasak a tartalmak rendszerezésére és előre tervezésére, az automatikus posztolás lehetőségét csak az üzleti fióknál tudják megvalósítani az Instagram beállításai miatt
- Kapcsolattartási adatok: mindkét profil lehetőséget ad az email cím és a telefonszám megadására, de csak az üzleti fióknál lehet fizikai helyet/székhelyet is beállítani.
- Cselekvésösztönző gomb: Magyarországon ennek a használata nem elterjedt, mivel leginkább külföldi oldalakkal lehet összekötni, de míg az üzleti profilnál megadható ételrendelés, helyszín/szállás foglalás, illetve időpont foglalás, addig a tartalomkészítői fióknál az ételrendelés opció nem elérhető.
Válaszd a neked megfelelőt
Az alábbi kérdések segítségedre lesznek, hogy könnyebben tudj a fióktípusok közül választani:
- Fontos számodra, hogy privát módon oszthass meg tartalmakat? Ha igen, válaszd a személyes fióktípust.
- Fontosak számodra a statisztikák? Akkor az üzleti vagy a tartalomkészítői profil a neked való.
- Külső alkalmazás segítségével időzítenéd a tartalmaidat? Akkor válaszd az üzleti profilt.
- Saját terméket vagy szolgáltatást értékesítesz? Használd ki az üzleti profil lehetőségeit.
- Fizikai helyként vagy jelen az Instán? Az üzleti profil segít, hogy könnyebben odataláljanak hozzád.