5 eszköz az Instán belül, amivel piackutatást végezhetsz

Az Instagram egy nagyon erős marketing eszköz. Amellett, hogy elérheted az ideális vásárlóidat, erősítheted a brandedet, építhetsz személyes márkát, és akár közvetlenül el is adhatsz, számtalan módon kutathatod a piacodat is.

Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttem Neked az Instagramnak 5 olyan funkcióját, illetve részét, ami alkalmas arra, hogy számodra hasznos információkat szerezz.

A piackutatás fogalma

Vagyis a piackutatás részei:

  • a cél: amiért végezzük az információszerzést
  • az adatgyűjtés: ez az, amibe az Instagram tud segíteni, mivel felületeket és eszközöket biztosít hozzá
  • elemzés: attól függően, hogy hogyan történik az adatgyűjtés, akár magát az adatok kiértékelését is segítheti az Instagram

Most, hogy a fogalmakat meghatároztuk, lássuk az eszközöket.

Sztorik

Az egyik leggyorsabban és legegyszerűbben bevethető eszköz piackutatásra a Sztorik.

Az interaktív Sztori matricák kiválóan alkalmasak arra, hogy kikérd a követőid véleményét akár egy meglévő, akár egy jövőbeni termékeddel vagy szolgáltatásoddal kapcsolatban.

A szavazás matrica segítségével azonnali visszajelzést kaphatsz, és akár egész Sztori-sorozaton is végigvezetheted a követőidet, mintha egy kérdőívet töltenének ki.

Néhány példa, ahogy a szavazás matricát használhatod:

  • megszavaztathatod, hogy milyen terméked jelenjen meg előbb
  • milyen legyen az ebook borítója
  • milyen témát dolgozz fel előbb posztként
  • milyen tartalmat fogyaszt szívesebben a közösséged (pl a videók kapcsán rákérdezhetsz, hogy látnának-e szívesen több videót)

A kérdés matricával szöveges visszajelzéseket kérhetsz, vagy biztosíthatod a kérdezési lehetőséget.

Az emoji csúszka kiválóan alkalmas a “mennyire…?/hogyan…?” típusú kérdések megválaszoltatására.

A kvíz matricával pedig letesztelheted, mennyire ismerik a követőid a brandedet/téged, a válaszokból pedig leszűrheted, mennyire egyértelmű a kommunikációd.

Közeli ismerősök funkció

Nem sokat beszélnek erről a funkcióról Instagram körökben, pedig bőven van benne potenciál. (Ha még az Insta Közeli ismerősök lehetőségével, ebben a posztban írtam róla bővebben.) Például piackutatás szempontjából. Mindaz, amit megtehetsz a Sztorikban, itt is elérhető, de csupán csak egy kiválasztott csoportnak.

Kik lehetnek benne a csoportban?

  • korábbi vásárlók
  • jelenlegi ügyfelek
  • de akár tesztelőket is gyűjthetsz a Közeli barát funkcióval…

Mivel ők válogatott emberek, ezért nagyon célzottan kaphatsz fejlesztési ötletek és visszajelzéseket.

Ennek a funkciónak ugyanakkor hátránya, hogy egyszerre csak egy Közeli ismerősök csoportod lehet, vagyis minden egyes alkalommal, amikor ezt a funkciót szeretnéd használni, manuálisan kell beállítanod a tagokat.

DM-ek

Az információgyűjtés másik erős eszköze a közvetlen üzenetváltás a vásárlóiddal/követőiddel/ideális ügyfeleiddel. A velük való beszélgetés során olyan értékes információkhoz, ötletekhez és visszajelzésekhez juthatsz, amit a Sztorik egyirányú kommunikációja nem tesz lehetővé.

Néhány ötlet, ahogyan használhatod:

  • gyűjtheted a vásárlói véleményeket és kérdéseket
  • te is kérdezhetsz
  • ajánlásokat kérhetsz
  • ötleteket kaphatsz pl. fejlesztésekhez

És igen, nem kell megvárnod, amíg téged keresnek meg. Amennyiben odafigyelsz a közösségedre, időről időre te is jelentkezhetsz náluk, akár bizonyos idő után olyan kérdéssel is, hogy mennyire elégedettek a nálad vásárolt termékkel… Vagy akár abban is kérhetsz segítséget, hogy releváns, friss tartalmat tudj készíteni a jelenlegi problémáikra reflektálva.

Versenytársak

Milyen gyakran látogatsz el a hasonló ideális ügyféllel rendelkező versenytársaid Insta profiljára? Időnként érdemes rászánni egy-másfél órát arra, hogy végigpörgeted a posztjaikat, és megnézed az alattuk lévő kommenteket.

  • miket kérdeznek a követőik
  • milyen visszajelzéseket adnak
  • milyen kéréseket fogalmaznak meg

Még ha nem is tökéletesen egyezik a célcsoportotok, nagyon hasznos információkat szerezhetsz így a piaci igényekről.

Hashtagek

A versenytársakhoz hasonlóan rendszeresítheted a hashtagek alatti tartalmak vizsgálatát is.

Egy-két releváns hashtag vizsgálata szintén

  • összekapcsolhat a célcsoportod problémáival
  • segíthet a trendek monitorozásában
  • vagy akár az ügyfél visszajelzések gyűjtésében (amennyiben a te brand hashtagedet használják)

Mire figyelj, ha piacot kutatsz az Instagramon?

Amennyiben a fentiek meghozták a kedved a piackutatáshoz, ezekre figyelj oda:

  1. Határozd meg a célodat, és írd le!
  2. A célod függvényében válaszd ki a megfelelő eszközöket.
  3. Legyen egy terved, hogyan akarod végrehajtani az adatgyűjtést.
  4. Az összegyűjtött információkat elemezd ki.

Ha pedig több gyakorlati példára is kíváncsi vagy, lépj be az Instagram Stratégia a Gyakorlatban Facebook csoportba, és nézd meg ezt a videót:

Piackutatás az Instagramon

Photo by GREG KANTRA on Unsplash

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *